top of page

העיצוב הוא המסר/ בהשראת "גמביט המלכה"/ פרק 4- Title Sequence

עודכן: 20 באוג׳




 

העיצוב הוא המסר - על השפה המתחדשת של סדרות הטלוויזיה 

בהשראת העריכה ועיצוב התמונה של הסדרה "גמביט המלכה" / תמר ירון   

 

פרק 4 - היהלום שבכתר, סיקונס כותרות הסיום 



מכל הברכות שסדרות הטלוויזיה הביאו לעולמנו, סיקונס הכותרות הוא המבורך ביותר, לטעמי. שבו ניתן מרחב ליצירתיות ופיוט. מדובר בקטע הוידיאו שבו  הקרדיטים של היוצרים, שחוזר בכל תחילת פרק. בדרך כלל הקטע מבוצע בשילוב של וידיאו ומושיין גראפיקס, עם התוכנות אויד מדיה קומפוזר ואדובי אפטר אפקטס (יש גם פתיחים עתירי טכנולוגיה עם תוכנות תלת מימד), אני מעריצה שבויה שלהם. אוהבת לפרש מהלכי חשיבה, בחירות, התפתחות. וכמובן טכניקות עריכה ועיצוב בתנועה. דווקא חלק זה בסדרה עוצב בפשטות רבה, עם 2 קרדיטים בפתיחה וכותרות פשוטות בסוף כל פרק, מילים על רקע שחור לבן. פשטות אצילית, שהכינה את הקינוח המושלם לסדרה מביאה לשיאים  את השימוש בעיצוב כשפה. סיוקנס נפלא, וידיאו ארט  מכשף בהרמוניה נפלא של תנועת האימג'ים ומקצב.

״הבה נשחק״ אומרת בת׳ ברוסית לחבר שחקן שחמט פרולטר משחקני השדרה. חבושה כובע לבן ומעיל תואם בלבן, כזו היא המלכה הלבנה, שהמשחק תשוקתה.

פייד לבלייק, פייד אין

לצלילי מוסיקה נפלאה של  קרלוס רפאל ריברה, עולה כותרת ראשונה מעוצבת בסגנון גרפי נקי של גזירי נייר, אלמנט גרפי מצטרף לרקע. בזה אחר זה משתלבים אלמנטים גרפיים בתנועה מעטרים בסיקונס יפהפה שמרתק אל המסך מבלי להתחרות בתשומת הלב הראוייה להינתן לכלל יוצרי הסדרה ותפקידם. שילוב מרתק של אלמנטים, חגיגה של מושיין גראפיקס. משבצות נעות כרקע, צורתן משתנה במחול גרפי יפהפה. סיקונס כותרות שמתכתב עם וידאו ארט הזכיר לי את עבודות ה'אבסטרקט בתנועה' של שנות ה30 (של אמנים כמו מאן ריי, מרסל דושאמפ ואחרים )ואת הסרטים הקינאטים של שנות ה 60-70.( John Whitney  ו- larry Cuba. ) ימים בהם אמנים התנסו עם יכולות האימג' הנע להביע ערכים אמנותיים טהורים, לאו דווקא לספר סיפור. עשיה עם מצלמת קולנוע, טכניקות צילום של פריים ביי פריים ובהמשך גם שימוש במחשב, שקדמו לוידיאו ולוידיאו ארט. 



זהו סיום מפואר – אומנות של עיצוב בתנועה- לסדרה שהעיצוב הוא כלי הסיפור המרכזי שלה.

עיצוב שאף זיכה את המעצבת האמנותית, סאסיקה מרקה, Sasika Marka  בפרסים שונים, הבולט שבהם Ammey 2021

התכתבנו. סאסיקה מרקה, שחיה בברלין, סיפרה שאת הבסיס לשפה יצרה עוד קודם, בתחקיר שעשתה על לקראת עיצוב הסדרה "בבילון ברלין" המתרחשת בתקופה דומה – שנות 1920/30. מקורות ההשראה הבולטים שלה הם האקספרסיוניזם הגרמני, וכן, גם אמן הקולנוע ג'ון ויטני John Whitney היווה מקור להשראה, למרות שהוא משוייך לשנות השישים, וסרטי האבסטרקט שציינתי.

היא מוסיפה: 

עבור כותרות הסיום של גאמביט המלכה - האקספרסיוניזם הגרמני היה מילת המפתח לבריף. לכן פיתחתי מושג שהוא הדמיה מופשטת ורגשית של משחק שח  'סידרתי ואסוציאטיבי'.

בסיפור אני מוצאת את הניגודיות בין שחמט אנליטי וגיבורה רגשית כמעוררת השראה רבה. שחמט הוא כמובן משחק ויזואלי מאוד עם מראה גרפי נהדר. לכן עבדתי עם אנימציות ה- GIF, הגיאומטריות, המודרניות והמעובדות של דייב ווייט והכנסתי אותן להקשר אחר - כחוויה רגשית ללא שליטה. הסיקונס אינו פועל לפי כללים כלשהם, פרט לשבירת תבנית כלשהי בתוך קובצי gif אלה. בסך הכל נתתי לו מראה קולנועי ישן ועוד קצת עומק, וקישרתי אותו למוזיקה הפנטסטית. המטרה שלי הייתה ליצור רצף שהוא גם מבוסס על כשרון של יוצרים מ שנות ה -20 / 30, אך גם מודרני, בו זמנית .

באופן יוצא דופן, לא עוצב סיקונס כותרות פתיחה לכל פרק (Title Sequnce), כנהוג בסדרות טלויזיה.  . קונספט  שנתן במה לסיקוונס הסיום. מסתבר שתפיסת עיצוב הכותרות נקבעה מראש על ידי הבמאי סקוט פרנק, כותרות נקיות בפתיחה וסיקונס כותרות בסוף הפרק האחרון.



על הפונט: כדי להוות ניגוד לסגנון המקסימליסטי של הסיקוונס, נבחרה הפונט :  „Prohibition Round“. מכיוון שהיה קשה לקרוא את הכתוב בגלל הקונטרסט הגבוה של הרקע, המעצבת שמה מתחת לטקסט פס צר והחליפה צבעוניות מלוח ללוח, מה שהעניק עוד טאץ' לעיצוב הגרפי של הסיקוונס כולו.

העבודה על הקטע נמשכה בין פברואר לספטמבר 2020, תוך כדי פרויקטים נוספים שהיא עסקה בהם באותו זמן.

על עבודתה ב"בבילון ברלין" זכתה סאסיקה מרקה  בתואר vnfucs "המעצבת של סיקונס הכותרות הנבחר של 2018" שהעניק מגזין העיצוב Art of the Title המוקדש לעיצוב ויצירה אנימטיבית בסרטים וסדרות. 

אתם מוזמנים להרחיב ולקרוא עוד על האופן בו עיצבה ססקיה מרקה את הסיקונס של "גמביט המלכה" ועל העבודה המשותפת על הרקעים עם דייב וויט (Dave Whyte’s), פסיכולוג שהפך לאנימטור ומתמחה כיוצר JPG עם מעבדי שפת קידוד, הידוע היטב לחובבי התחום  בשם  Bees and Bombs.

בראיון משותף עם השניים  ב Art of the Title

 

עיצוב סיקונס הסיום זיכה את סאסיקה מרקה בשלל פרסים על עיצוב מבינהם Emmy21 


לסיכום

מצאתי בעריכה ובעיצוב של הסדרה "גמביט המלכה" ביטוי נפלא לסגנון שימוש בטכנולוגיית העריכה לטובת העשרת החוויה של הצפייה. עשייה שיש מה ללמוד ממנה. מופע מרהיב שכזה של סגנונות, עם עושר ומקוריות של אופני הביטוי וההבחנה שלכל קטע וקטע יש סגנון עריכה משלו, מהווה עבורי מגדלור לעריכה מצויינת. מכאן גם נוצרה התשוקה לחקור, לנתח ולכתוב על הסדרה. תודה ליוצרים ולכם, הקוראים, שהגעתם עד הלום. תמר


 קרדיטים 

בימוי סקוט פרנק Scott Frank

עריכה: מישל טורסו, (Michelle Tesoro) תוכנה: Avid Media Composer , התוכנה המובילה בעריכת סרטי קולנוע, סדרות טלויזיה וגם דוקו כמובן. 

חזיונות השחמט : אפקטים מיוחדים: חברת Chicken Bone FX, יועץ ראשי: ג'ון מנגיה (John Mangia), תוכנות: דו ותלת מימד





סיקונס כותרות - תיכנון ועיצוב ססקיה מארקה (Saskia Marka) עם Adobe After Effects

https://saskiamarka.com

עיבוד אנימציה: דיויד וויט David Whyte

מוסיקה: Carlos Rafael Rivera




קרדיטים שלי:

כשאני כותבת, אני כותבת כמו במאי שסומך על העריכה. כלומר, אני מפיקה את הרעיונות, כותבת מתוך רצף אסוציאטיבי, לא בהכרח לפי הסדר הראוי כדי להיות מובנת. למזלי יש לצידי חברים טובים, אנשי מקצוע חכמים, שהם הקוראים הראשונים. נותנים לי תיקונים, הערות מבנה, תוספות לתוכן ודרישה לחידוד מה שלא מובן דיו.

הם העורכים שלי. תודה רבה לך ולכן, חבר וחברות יקרות: 

אנה לובצקי, יעל מונק, ירון לפיד, נעמה תורן, רותי פלשנברג, שירן קרוליין אמיר, שרי עזוז. 

תודה מיוחדת לשירי צור ולשרון יעיש

 




0 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page