top of page

העיצוב הוא המסר/בהשראת "גמביט המלכה" פרק 2. אפקטים מיוחדים ככלי הבעה

עודכן: 20 באוג׳

העיצוב הוא המסר - על השפה המתחדשת של סדרות הטלוויזיה 

בהשראת העריכה ועיצוב התמונה של הסדרה "גמביט המלכה" / תמר ירון   

פרק 2 -  VFX ככלי הבעה - חזיונות המשחק וזכרונות

ה'חזיונות', מהלכי המשחק העתידיים שבת' רואה, קיבלו עיצוב ויזואלי מיוחד, בהשקעה עצומה של מעצבי תמונה, אנימטורים, תוכנות ומעבדי תמונה משוכללים.



אפקטים ויזואלים (VFX – Visual Effects ) הם כלי רב עוצמה בעיצוב שפה קולנועית. אלו שוטים שמחברים בין הריאליסטי (צילום) לפנטסטי (ממוחשב). תוכנות העריכה משופעות בהן. יש משהו מתעתע בשימוש באפקטים, משהו שגונב את הדעת. בקשר ההדוק תמיד בין שפה וטכנולוגיה, יכולות עיבוד התמונה השפיעו השפעה עצומה על עולם התוכן של סדרות הטלויזיה– אימה, מדע בדיוני ומתח, בעיקר. מרתק לראות איך השתרבבו לשפה של המאה 21, ברוב הג'אנרים, כאילוסטרציה או כמצבי תודעה (מחשבות, רעיונות, ידע מדעי מומחש).   


בשימוש בעיבוד תמונה והוצאתה מהקשר של מציאות , אפשר למנות 3 מצבי תודעה.לכל אחד סגנון משלו: 

זכרונות (פלאש באק) מסמנים עבר, 

חלומות (בזמן שינה) מסמנים הווה, (נחלמים עתה)

חזיונות (בזמן ערות) מסמלים משהו שיהיה או השראה.. 

ב׳גמביט המלכה׳ הקטעים של חזיונות המשחק נערכו בתשומת לב רבה. כאן עיצבו את עיני רוחה של בת' הקטנה, בדמות כלי שחמט עצומים אשר נעים על התקרה מעליה, היא מביטה בהם בעיניים פקוחות. כדורי הרגעה מפעילים את החזיונות, עולמה הפנימי נחווה מול עיננו.

כמו דמויות מיתולוגיות ביער עבות נעים הכלים על הלוח, 64 המשבצות כעולם ומלואו.

הם ישפיעו עליה לאורך הדרך. עליה ועלינו, הצופים.

כמוה נקווה למהלכים ששרטטו הכלים, מלאכי מרום, שיתוו את הפתרונות והניצחונות עבור זאת שאיכפת לנו ממנה. 

כלי השחמט על התקרה נעים כמו רקדנים במרחב שמנותק מחוקי זמן מקום, בזכות דיזולבים שמעלימים את המשטח, יוצרים ג׳אמפ קאט מרוכך, השינוי מתרחש בקצב שיוצר סדר משלו.


לא מעט נכתב על צוות השחמטאים, בראשם רב האמן, אלוף העולם לשעבר גארי קספרוב, ששימשו כיועצים בעיצוב המהלכים. גם בעולם הפנטסטי ההוא מתקיימים חוקי עולם, החזיונות זוכים לאמונם של שחקני השח שבין הצופים. כל השאר מאמינים ושפת השחמט משתלבת עם שפת הסדרה.

צורת כלי השחמט משתנה ממופע למופע. גם בזוית וגם במיקום. הם מסמנים נקודות תפנית בעלילה ובמערכת היחסים כדורים-חזיונות-הצלחה. הצלחה משמעה עצמאות. כבר באליפות הראשונה שלה, מול הארי בלטיק, ברגע של משבר היא תיקח הפסקה ו- שתי גלולות, המהלכים יופיעו לראשונה על תקרת חדר השירותים, לאור יום. יש בזה מעין חילול הקודש, ואולי הצהרה על היציאה שלה לעולם.


במשחק הראשון עם בני ווטס, לאס וגאס 1966,  (פרק 3) אותה תבנית של תנועת הכלים עצמאית במרחב, מתרחשת על הלוח עצמו. בסצינה יפהפיה רואים מספר פתיחות, הכלים נעים במהירות בדיזולבים, לסמן לנו הלכי מחשבה, כיצד היא מתכננת משחק, לסמן שהיא לא מוצאת כיוון, היא לא מרוכזת (אנחנו יודעים שלא מזמן חוותה התאהבות ואכזבה). המשחק מתחיל בווייס אובר בו שומעים את קולה מתארת מה היה, הסצינה מתפצלת בעריכה מקבילה בין עתיד – שיחה עם אמא שלה – ובין המשחק המתואר שהוא עבר וגם הווה. היא מפסידה לראשונה, וגם זה הכרחי – לניסיון חיים ולתדר הכללי של רצף הנצחונות. תדר, פעימות הלב של הסרט, שמאופיו מורכב מעליות וירידות.  


שינוי, הן בסיפור והן באופן העברתו, הינו כלי יסוד בפיתוח המבנה קולנועי. אלמנט חדש, מושך את תשומת הלב, מוציא את הצופה משיגרת הצפיה. מייצר תהליך שמניע את העלילה. לכן נוהגים בחסכנות באלמנטים סגנוניים מודגשים, כמו החזיונות. יש אולי 8 או 9 חזיונות שח בסדרה וחזיון מקדים, בלילה הראשון, לאחר הכדור הראשון. השיא קורה במשחק הקובע, כשרוגוב יוצא במהלך בלתי צפוי, לבת׳ נגמרו המהלכים המתוכננים והאינטואיציה ללא סמים ואלכוהול, משותקת. ברגע מכונן זה היא תישא עיניה אל על, ועזרה אכן תגיע – שטיח המשבצות יפרס על התקרה המרהיבה, ועליהם מלאכי המשחק. ברור לכולם שהיא רואה משהו, רק היא (ואנחנו) יודעים מה. זו המחשה נפלאה של עולם פנימי. של מהלכים יצירתיים. של אינטואיציה.

חזיונות כ-POV

העורכת מישל טסורו מסבירה:

באמצעות אפקטים חזותיים, צללי לוחות אלו הם ייצוג אלגנטי של הפעולה הפנימית של מוחה של בת' והם היו בין הקטעים  המסובכים יותר בתהליך העריכה. "עבדנו על האיפיון של המשחקים האלו כמעט עד הסוף", אומרת טסורו. "הרבה מזה היה בנסיון להבין איך הכלים האלו נראים, איך הם מרגישים, כמה הם צפופים, איך הם נראים כשאתה קרוב אליהם, איך הם נראים כשאתה מביט מלמטה?"  

טיפ לעורכים: בראיון לדניאל איגן Daniel Eagan / Below the Line) ) טוסרו מספרת שבמהלך צילומי הסדרה סקוט פרנק הבין שהעניין המרכזי שלו הוא במצב הרגשי וכיסה את הסצינה בזויות המתאימות: מדיום שוט, 2s ותקריבים. במהלך צילומי המשחקים בברלין (של המלון במקסיקו וברוסיה) הוא התקשר לשאול אם היא צריכה PickUps (קטעים ממוקדים מתוך השוט). ביקשתי POV של בט מביטה בתקרה, בגודל אחיד, ולזכור את התאורה. מכיוון שצילמנו בפורמט האיכותי ביותר 8K, ידעתי שאוכל לגזור מהם שוטים חדשים בעריכה ולייצר את הקלוזאפים, ולכן יכלתי לחסוך מהם תוספת זמן צילומים."




0 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page